Cu motocicleta prin oraș este mai periculos ca pe circuit
Să spunem că ești expert la mersul pe motocicletă cu viteză și că ai un raft plin de trofee. Oare poate abilitatea ta de a frâna și vira în situațiile extreme să te țină departe de pericole pe stradă?
Aceste trofee nu s-au câștigat singure, este adevărat, dar dacă te-ai grăbit să răspunzi cu „da” la întrebarea de mai sus, te păcălești singur.
Nu mă înțelege greșit, aceste abilități avansate îți pot salva viața atunci când ai de-a face cu o curbă strânsă sau când trebuie să frânezi rapid pentru a evita o coliziune. Totuși, nu trebuie să te bazezi doar pe aceste abilități superioare pentru a conduce în siguranță pentru că, spre deosebire de cursele oficiale, strada este imprevizibilă și neiertătoare.
Ceea ce este mai important decât virajele speciale și talentul de frânare este puterea creierului de a evita situațiile în care să le folosești. Pentru început, există strategii care te pot ajuta să te descurci cu problemele comune. Poate ai deja aceste strategii la îndemână, iar unele sunt atât de evidente încât poate că nici nu te gândești la ele.
Exemplele includ reducerea vitezei atunci când ești în apropierea unei intersecții aglomerate chiar dacă semaforul este verde, schimbarea poziției pe bandă pentru vizibilitate mai bună, atragerea atenției unui șofer care așteaptă în intersecție și eventual, să stai cu mâna pe frână pentru a reduce timpul de reacție, pentru orice eventualitate.
Este bine să ai abilități de control de expert sau strategii inteligente, dar tot nu sunt de ajuns. Fără conștientizarea situației poate că nu vei recunoaște o problemă și vei eșua să acționezi la timp.
Conștientizarea situației te ține în starea de alertă care îți permite să „citești” traficul și să prezici posibilitatea declanșării unui caz periculos înainte să se întâmple ceva evident. Schimbările neobișnuite sau frânarea bruscă a partenerilor de trafic pot indica probleme.
Cei mai buni motocicliști au abilitatea de a detecta anomaliile subtile din trafic, cum ar fi o rază a soarelui de pe parbriz sau mișcarea mâinii sau capului unui șofer care urmează să îți taie calea. Scanează drumul de dinainte și întreabă-te dacă totul arată așa cum trebuie. Dacă nu, încetinește și pune mâna pe frână!
Conștientizarea situației este critică atunci când ai de-a face cu alți șoferi, dar are un rol important chiar și atunci când ești singur pe stradă. Păstrează starea de atenție pentru a detecta indiciile subtile care te pot ajuta să identifici raza unui colț de stradă sau să determini cazul în care condițiile necesită să reduci viteza.
Oare curbura străzii se înclină și reduce vizibilitatea și controlul? Care sunt șansele să întâmpini nisip sau pietriș pe strada de după colț?
Amintește-ți că virajele și abilitățile de frânare vin pe locul doi, nu pe primul! Asta pesupune să îți dezvolți abilitățile fizice spre un nivel care îți permite să răspunzi corect și la timp. Dacă nu iei în calcul și aceste nevoi, există pericole mult mai mari.
Atunci când nu acorzi destulă atenție traficului, poți avea reacții nepotrivite și poți lua măsuri care nu te vor ajuta cu nimic.
Asfalt să avem!