Anvelope, sau de ce să ai încredere în gume
Prietene, am sa-ti scriu aici despre anvelopele de pe motocicleta ta si sigur ca descriu situatii in care diferenta conteaza, cele in care presupunem ca nu ai o motopompa pe rol de motocicleta.
In cel mai bun caz amprenta pe care o lasa anvelopele tale pe asfalt este cam de dimensiunea unor capace de borcan (am zis borcane ca sigur pe astea le cunosti), sa estimam un maxim cuprins intre 4-5 centrimetri patrati.
Astfel consideram ca la 300km/h petele alea de contact sunt cei mai buni prieteni ai tai, sunt cele care fac diferenta intre “a pilota” si “a zbura” si fiind prietni buni, confidenti ii vrei sanatosi si bine hraniti.
Anvelopele incep de la unele comune, usor accesibile ca furnizare si cost si ajung pana la unele care valoreaza cat casa mamei tale si aici ma refer la cele din GP care au benzi de duritate diferita in functie de cate curbe are pe o parte sau alta circuitul si anvelope ce le aduce producatorul cu dedicatie pentru un pilot sau altul.
Aduc povestea mea pana in dreptul anvelopelor ce le-am folosit eu in cativa zeci de ani de pilotat, anvelope care probabil ocupa spatiul din cateva camioane. Deci, nu te gandi sa faci rabat de la calitatea lor si nici de la pregatirea lor (aici e partea cu hranirea) legata de presiune si temperatura.
Anvelopa in functie de compozitia ei este mai moale (soft) sau mai tare (hard) si de cateva alte compozitii aflate intre cele doua limite: medium-soft, medium, medium-hard, etc.
Duritatea ei are legatura mai ales cu temperatura de afara si dupa printr-un reglaj fin cu tipul de asfalt pe care esti. Duritatea ei este reprezentata de compozitia molecular si felul in care acestea se joaca intre ele pentr a ramane in temperature, temperatura care in cazul celor de uscat este de la 80 de grade Celsius. Deci, daca iei in mana o anvelopa si o simti ca e “lemn” nu neaparat inseamna ceva dar poti sa te uiti la martorii de uzura (daca nu e noua), la DOT (saptamana si anul de fabricatie) si sa nu aibe defecte (ciupituri, gauri, crepaturi, etc).
Daca nu te pricepi te duci si il rogi pe unul dintre cei aflati in partea de sus a listei, unul dintre cei care poate face timpul tau pe circuit si daca ii pui cozi de matura in loc de suspensie, lista pe care tu nu esti in prima jumatate. Si e bine sa il cunosti cand incerci astfel de actiuni (de ce asta iti povestesc altcandva).
Deci, intr-un fel sau altul ai in mana ai o anvelopa cel putin corecta. Dupa ce o montezi si aerul sta in roata, o pui la incalzit si o lasi acolo. De principiu nu faci asta pe fuga, fix cu 5 minute inainte sa intri pe pista, pentru ca incalzirea anvelopei nu are legatura strict cu anvelopa ci si cu tremperatura jantei. Daca janta e rece, presiunea care tu crezi ca o ai in ea dupa cativa metri o sa scada si anvelopa nu o sa faca ce a fost nascuta sa faca.
Presiunea anvelopelor variaza de la un producator la altul cel putin asa cum chinezii sunt diferiti intre ei. Presiunea o faci la cald, inainte sa pleci pe circuit si este important ca aparatul pe care il folosesti sa faca asta nu il mai folosesti si sa faci presiunea la tractorul de acasa sau sa bati cuie cu el. Manometrul este un dispozitiv de precizie si daca o presiune de 1.65 BAR este buna, una de 1.55 sau 1.75 este proasta. Deci trebuie sa poti sa vezi mai mult decat 1, 2, 3 sau 20 pe manometru, trebuie sa poti sa vezi marcajele din 0.05 in 0.05 BAR.
De ce se uzeaza anvelopele? Mai ales pentru ca nu pilotezi bine. Pentru ca ai o suspensie mostenita si prost reglata. De suspensie iti povestesc altcandva si iti spun aici ca idealul de uzura este atins atunci cand anvelopa fata se uzeaza la fel de rapid ca si cea de spate si asta nu e putin lucru. Tu in general franezi incet si devreme, pierzi astfel din temperatura la anvelopa de fata si presiunea in roata este mai mica atunci cand iesi de pe pista. Presupunand ca iei virajul si nu te duci sa verifici ce e pe afara, cand te trezesti ca iesi din viraj ai sentimental ca poti sa dai de gaz, faci asta si atunci fragmentezi anvelopa de spate si cand te uiti la ea arata ca si sosetele flausate albe care le porti in slapii de guma. In concluzie daca pilotezi decis si rapid nu uzezi/rupi anvelopa de spate.
Nu fa rabat la anvelope. Par scumpe dar si numai vopseaua de pe carene e mai scumpa. Ca sa nu mai spun ca daca te rastorni increderea ta este zduncinata serios si iti ia mult timp sa ajungi unde erai.
Anvelopele ca si producator nu le schimbi de trei ori pe weekend. Le alegi ca si mine pe cele de la P…. si muncesti cu ele. Eu o fac din 2011 si iti spun ca de la un sezon la altul producatorul le imbunatateste. In momentul de fata, in semn de recunoistinta, anvelopa ma suna si anunta ca o sa plece pe virajul de dreapta 10cm…
Hai, vezi cand si pe unde sunt si hai sa povestim. Tu ma ajuti daca eu te ajut pentru ca minim la un moment dat o sa fim amandoi pe circuit. Sigur, daca esti taune si te incapatanezi doar o sa ma vezi cum eu trec pe langa tine sau sub tine cand nici nu poti sa iti imaginezi ca se poate si filmarile in care ai vazut ca se intampla asta le-ai inscris in dreptul filmelor SF.
Asfalt sa avem!
Andrei
Pe 17 mai 2016 la ora 16:37Informatii bune, tonul putin acid… dar viata-i dura scapa cine poate 🙂
Doein
Pe 19 mai 2017 la ora 22:47Frumos scris.